الکساندر کالدر
شاید الکساندر کالدر مشهورترین مجسمه ساز آمریکایی قرن بیستم باشد. او به ویژه برای اثر متحرک های انتزاعی خود شناخته میشود. کالدر اگرچه به عنوان یک هنرمند بین المللی شناخته می شود اما دارای تحصیلات مکانیک بود و شغل های عجیب و متنوعی مانند آتش نشانی، مهندس خودرو، کار در اردوگاه چوب بری و مهندسی هیدرولیک را تجربه کرده است. شاید همین تجربه های مختلف شغلی و تحصیلات او برای خلق آثارش که از طریق جا به جایی قرقره ها و میل لنگ ها و بقیه اشیای ساخته شده توسط او، ویژگی هایی مانند حرکت و سیالیت و پرتابل بودن را در خود دارند، تاثیر گذار بوده است.
سبک هنر الکساندر کالدر
بسیاری مجسمه های کالدر را درنمایشگاهی با عنوان “سیرک کالدر” که ساختارهایی متشکل از ورق های فلزی، مفتول و سیم بودند که با دقت متعادل سازی شده و بر اثر جریان هوا، وسایل مکانیکی و یا فشار دست به جنبش در می آمدند. بسیاری این رویداد هنری را مقدمه اولیه هنر پرفرمنس می دانند. کالدر به عنوان نمونه هنرمندی از هنر “آزاد” شناخته می شود که هنرش معرف جامعه دموکرات و عاری از ویژگی ها و معنای سیاسی است. اگرچه آثار کالدر دست مایه ی تبلیغات دولتی قرار گرفت که با تفکر و ایدئولوژی سیاسی خود هنرمند در تضاد بود.
نگرش سیاسی الکساندر کالدر
الکساندر کالدر از جمله هنرمندانی بود که نگرش سیاسی او در طول زمان دست خوش تغییر شد. برای نمونه در دهه های 1960 و 1970 کالدر با اهتمام زیاد فعال و منقد سیاست خارجی ایالات متحده شد و ماحصل این رویداد در زندگی او بازتاب رادیکالیسم جدید او در آثارش بود. او همچنین در سال های پایانی زندگی اش شروع به چاپ پوستر با نشانه هایی از حمایت نامزدهای ریاست جمهوری، تظاهرات ضد جنگ و عملیات کمک به پناهندگان کرد. الکساندر کالدر یکی از هنرمندانی است که به طور علنی و آشکار از شرکت در جشنواره هنری کاخ سفید در سال 1965، برای نشان دادن مخالفت اش با دخالت آمریکا در جنگ ویتنام، خودداری کرد. اما با این حال بر خلاف میل کالدر اثر ” Whale II” او در مرکز این رویداد هنری در کاخ سفید قرار گرفت. این داستان رابطه ی دشوار هنرمندان آمریکایی و دولت آمریکا را در جریان جنگ سرد به خوبی نشان می دهد.
ژان پل سارتر، فیلسوف و نویسنده، از طرفداران بزرگ کالدر بود، ساتر درباره آثار کالدر نوشت: «آنها نمادهای طبیعت هستند – آن طبیعت مبهم بزرگی که گرده ها را پخش می کند یا ناگهان پرواز هزار پروانه را ایجاد می کند. طبیعت ناشناخته ای که ممکن است زنجیره ای کور از علت و معلول یا توسعه ای ترسو باشد، همیشه با تأخیر، همیشه آشفته، الهام گرفته از یک ایده. (دسامبر 1947)
الکساندر کالدر در سال 1976 در سن هفتاد و هشت سالگی، تنها چند هفته پس از مرور زندگی حرفه اش در موزه هنر آمریکایی ویتنی، نیویورک، بر اثر حمله قلبی درگذشت.