الکساندر کالدر / Alexander Calder

امضای الکساندر کالدر

الکساندر کالدر / Alexander Calder

الکساندر کالدر

معرفی

نام هنرمند: الکساندر کالدر / Alexander Calder

تولد:1898

مرگ:1976

ملیت:آمریکایی:American

الکساندر کالدر

شاید الکساندر کالدر مشهورترین مجسمه ساز آمریکایی قرن بیستم باشد. او به ویژه برای اثر متحرک های انتزاعی خود شناخته میشود. کالدر اگرچه به عنوان یک هنرمند بین المللی شناخته می شود اما دارای تحصیلات مکانیک بود و شغل های عجیب و متنوعی مانند آتش نشانی، مهندس خودرو، کار در اردوگاه چوب بری و مهندسی هیدرولیک را تجربه کرده است. شاید همین تجربه های مختلف شغلی و تحصیلات او برای خلق آثارش که از طریق جا به جایی قرقره ها و میل لنگ ها و بقیه اشیای ساخته شده توسط او، ویژگی هایی مانند حرکت و سیالیت و پرتابل بودن را در خود دارند، تاثیر گذار بوده است.

 

سبک هنر الکساندر کالدر

بسیاری مجسمه های کالدر را درنمایشگاهی با عنوان “سیرک کالدر” که ساختارهایی متشکل از ورق های فلزی، مفتول و سیم بودند که با دقت متعادل سازی شده و بر اثر جریان هوا، وسایل مکانیکی و یا فشار دست به جنبش در می آمدند. بسیاری این رویداد هنری را مقدمه اولیه هنر پرفرمنس می دانند. کالدر به عنوان نمونه هنرمندی از هنر “آزاد” شناخته می شود که هنرش معرف جامعه دموکرات و عاری از ویژگی ها و معنای سیاسی است. اگرچه آثار کالدر دست مایه ی تبلیغات دولتی قرار گرفت که با تفکر و ایدئولوژی سیاسی خود هنرمند در تضاد بود.

محصولات

مجموعه آثار تاریخ مجسمه سازی جهان

دانلود مجموعه آثار تاریخ هنر لهستان ( نقاش، مجسمه ساز و عکاس)

دانلود مجموعه آثار تاریخ هنر اتریش ( نقاش، مجسمه ساز و عکاس)

نگرش سیاسی الکساندر کالدر

الکساندر کالدر از جمله هنرمندانی بود که نگرش سیاسی او در طول زمان دست خوش تغییر شد. برای نمونه در دهه های 1960 و 1970 کالدر با اهتمام زیاد فعال و منقد سیاست خارجی ایالات متحده شد و ماحصل این رویداد در زندگی او بازتاب رادیکالیسم جدید او در آثارش بود. او همچنین در سال های پایانی زندگی اش شروع به چاپ پوستر با نشانه هایی از حمایت نامزدهای ریاست جمهوری، تظاهرات ضد جنگ و عملیات کمک به پناهندگان کرد. الکساندر کالدر یکی از هنرمندانی است که به طور علنی و آشکار از شرکت در جشنواره هنری کاخ سفید در سال 1965، برای نشان دادن مخالفت اش با دخالت آمریکا در جنگ ویتنام، خودداری کرد. اما با این حال بر خلاف میل کالدر اثر ” Whale II” او در مرکز این رویداد هنری در کاخ سفید قرار گرفت. این داستان رابطه ی دشوار هنرمندان آمریکایی و دولت آمریکا را در جریان جنگ سرد به خوبی نشان می دهد.

ژان پل سارتر، فیلسوف و نویسنده، از طرفداران بزرگ کالدر بود، ساتر درباره آثار کالدر نوشت: «آنها نمادهای طبیعت هستند – آن طبیعت مبهم بزرگی که گرده ها را پخش می کند یا ناگهان پرواز هزار پروانه را ایجاد می کند. طبیعت ناشناخته ای که ممکن است زنجیره ای کور از علت و معلول یا توسعه ای ترسو باشد، همیشه با تأخیر، همیشه آشفته، الهام گرفته از یک ایده. (دسامبر 1947)

الکساندر کالدر در سال 1976 در سن هفتاد و هشت سالگی، تنها چند هفته پس از مرور زندگی حرفه اش در موزه هنر آمریکایی ویتنی، نیویورک، بر اثر حمله قلبی درگذشت.

1898

کالدر در فیلادلفیا متولد شد

1919

فارغ التحصیلی از موسسه فناوری استیونز

1923

در لیگ دانشجویان هنر ثبت نام کرد

1925

انجام کار طراحی صحنه های سیرک در Ringling Brothers و Barnum and Bailey Circus

1926

1926 سیرک کالدر را ایجاد کرد

1928

1928 اولین حضور در نمایشگاه شهر نیویورک

1931

با لوئیزا جیمز ازدواج کرد

اثار 'متحرک' را توسعه می دهد

1940

دهه 1940 بیشتر مجسمه‌های بزرگ در فضای باز ایجاد می‌کند

1950

دهه 1950 "Gongs" - متحرک ها را با صدا نیز توسعه می دهد

1976

کالدر در اثر حمله قلی درگذشت.

برای یک مهندس، به اندازه کافی خوب به معنای کامل است. با یک هنرمند، چیزی به نام کامل وجود ندارد.

الکساندر کالدر

.To an engineer, good enough means perfect. With an artist, there’s no such thing as perfect

Alexander Calder

الکساندر کالدر / Alexander Calder


حس زیربنایی فرم در کار من سیستم جهان یا بخشی از آن بوده است. زیرا این یک مدل نسبتاً بزرگ برای کار است.

.The underlying sense of form in my work has been the system of the universe, or part thereof. For that is a rather large model to work from


من جواهرات سیمی می‌سازم – و فکر می‌کنم در نهایت واقعاً کاری با آن انجام خواهم داد.

.I have been making wire jewelry – and think I’ll really do something with it, eventually


همانطور که می توان رنگ ها یا فرم ها را ترکیب کرد، می توان حرکات را نیز ساخت.

.Just as one can compose colors, or forms, so one can compose motions


چرا هنر باید ایستا باشد؟ شما به یک انتزاع، مجسمه سازی یا نقاشی شده نگاه می کنید، آرایشی کاملاً هیجان انگیز از صفحات، کره ها، هسته ها، کاملاً بی معنا. عالی خواهد بود، اما همیشه ثابت است. قدم بعدی در مجسمه سازی حرکت است.

Why must art be static? You look at an abstraction, sculptured or painted, an entirely exciting arrangement of planes, spheres, nuclei, entirely without meaning. It would be perfect, but it is always still. The next step in sculpture is motion

ویدیوهای مرتبط

پخش ویدیو

انقلاب مجسمه سازی با کالدر

پخش ویدیو

درباره مجسمه و طراحی

پخش ویدیو

اثار کالدر در موزه لندن

پخش ویدیو

نظرات هنرمندان درباره مجسمه سازی کالدر

پخش ویدیو

درباره اثر موبایل کالدر

پخش ویدیو

پرفرمنس و مجسمه سازی

پخش ویدیو

سیرک کالدر

پخش ویدیو

درباره حرکت مجسمه های کالدر با جریان هوا

دیگر هنرمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *