مارینا تبسم / Marina Tabassum

مارینا تبسم / Marina Tabassum

معرفی

نام هنرمند: مارینا تبسم / Marina Tabassum

دسته بندی: ,

تولد:1968

ملیت:بنگلادشی:Bangladeshis

محتصری درباره مارینا تبسم / معمار زیبایی های طبیعت

در بحث اقلیم گرایی معماران متفاوتی در سرتاسر جهان تلاش ها و تئوری هایی را ارائه دادند که به صورت ساده سر فصل تمام ایده های آنها به نحوی حفظ طبیعت و بهینه کردن امکانات برای استفاده عموم مردم جهان در حال و آینده است . که ناگزیر این رویکرد با توجه به قرار گرفتن در اقلیت معماران و البته سمت و سو های نظام های سرمایه داری بعضا مورد استقبال دولت ها و حتی مردم قرار نگرفته و مهجور مانده است . در این رابطه این که در اقلیم بنگلادش معماری می خواهد تئوری های روز معماری جهان را به نحوی استفاده کند که خدشه ای به آن اقلیم وارد نشود توجه بسیاری از رسانه ها و معماران جهان را در انتهای قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به خود معطوف کرد . مارینا درباره ی اقلیم بنگلادش می گوید : 

« برای مردم ساحلی بنگلادش، بادهای موسمی می تواند عذابی بی حد و حصر به همراه داشته باشد – و گاهی اوقات شادی غیرمنتظره. هر سال از ژوئن تا اکتبر، در منطقه دلتای گنگ، جایی که سه رودخانه اصلی کشور به هم می‌رسند، آبراه‌ها طغیان می کنند و باعث سیل‌های فاجعه‌بار می‌شوند. بارندگی های سیل آسا همراه با روانآب های یخبندان سنگین از هیمالیا است که در سال های اخیر با گرمایش جهانی تشدید شده است. خانه و معیشت یک شبه از بین می رود. اما آب روان آبشارهایی از رسوبات را نیز به همراه می آورد که چند ماه بعد، هدایای غیرقابل پیش بینی از خود بر جای می گذارد.(ایجاد دلتا می کند)

اکنون مدل عملی مبتنی بر فرآیند MTA (شرکت مارینا تبسم ) به خوبی در صحنه بین‌المللی معماری به عنوان یک مدل موفق قرن بیست و یکم در نظر گرفته می‌شود.

مارینا تبسم درباره ی شرکتش می گوید :

« MTA  ، علاوه بر طراحی ساختمان، در کارهای تحقیقاتی گسترده در مورد تأثیرات تغییرات آب و هوایی در بنگلادش در همکاری نزدیک با جغرافیدانان، معماران نما، برنامه ریزان و سایر متخصصان سرمایه گذاری می کند. تمرکز کار ما همچنین به جمعیت حاشیه‌نشین کم تا فوق‌درآمد کشور با هدف ارتقای شرایط زیست‌محیطی و زندگی مردم گسترش می‌یابد»

مسجد بیت اور روف

انتخاب مصالح و استراتژی‌های محیطی نقش عمده‌ای در تعریف بافت ساختمان ایفا می‌کنند، یک موضوع اکولوژیکی حاوی اقلیم، بافت، فرهنگ، تاریخ یم باشد . به عنوان نمونه موفق در آثار مارینا تبسم که جایزه 2016 آقان را برایش به ارمغان داشت می توان به طراحی و ساخت مسجد بیت اور روف اشاره کرد. این مسجد در طول دوازده سال با بودجه ای ناچیز ساخته شده است، این مسجد به دلیل فقدان نمادهای مسجد در جهان، تأکید بر مصالح، فضا و نور و ظرفیت کارکرد آن متمایز است. فقط به عنوان یک مکان برای عبادت نیست ، بلکه به عنوان یک اتاق جلسه، مدرسه، و زمین بازی برای یک جامعه محروم در حاشیه داکاساخته شده است .این مسجد در طول چندین سال با بودجه ای ناچیز ساخته شده است، این مسجد به دلیل فقدان نمادهای مسجد محبوب، تأکید بر مصالح، فضا و نور و ظرفیت آن برای عملکرد نه تنها به عنوان یک مسجد متمایز است. 

محصولات

دانلود مجموعه آثار معماران ایران

دانلود 1061 اثر کنستراکتیویسم

بنگلادش

علیرغم مجموعه وسیعی از کار، فعالیت تبسم به طور آگاهانه در اندازه است و تعداد محدودی پروژه در سال را انجام می دهد. پیشنهادات زیادی در سرتاسر جهان می توانند او را به معماری دست نیافتنی در معماران زن جهان تبدیل کند . مارینا در پاسخ به چرایی عدم استقبال از پروژه های بین المللی گفته است :

«ما کارهای زیادی برای انجام دادن در بنگلادش داریم، ما کارهای زیادی در آنجا داریم. من واقعاً نیازی به رفتن به جای دیگری برای جستجوی کار احساس نمی‌کنم – همه ما مکان‌های خاص خود را داریم که روی آن تمرکز کنیم»

1968

تولد ، داکا، بنگلادش

1995

از دانشگاه مهندسی و فناوری بنگلادش فارغ التحصیل شد.

اتمام همکاری با شرکت URBANA و تاسیس MTA

2001

جایزه AYA

2004

جایزه آنانیا

نامزد نهایی جایزه معماری آقاخان

2016

دریافت جایزه آقا خان برای مسجد بیت اور روف.

2018

جایزه جمیل ، موزه ویکتوریا و آلبرت

2020

دکترای افتخاری از دانشگاه فنی مونیخ

50 متفکر برتر سال توسط مجله Prospect، انگلستان

2021

مدال طلای آکادمی معماری فرانسه

جایزه آرنولد دبلیو برنر، آکادمی هنر و ادبیات آمریکا

مدال Soane 2021

ما به نسلی از معمارانی نیاز داریم که بتوانند در برابر وسوسه قلمرو بصری مقاومت کنند.

.We need a generation of architects who can resist the temptation of the visual rea

دیگر هنرمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *