نادر خلیلی / Nader Khalili

نادر خلیلی / Nader Khalili

معرفی

نام هنرمند: نادر خلیلی / Nader Khalili

دسته بندی: ,

تولد:1936

مرگ:2008

ملیت:ایرانی:Iranian

مختصری درباره نادر خلیلی

لحظه سختی است، آنگاه که بعد از سالها تحقیق و مطالعه در فرهنگ معماری جهان و پس از سفرهای زیاد و بعضاً جانکاه، چکیده اندیشه ات را در قالب یک ساختار و دقیقا یک ساختار به مسئولین وقت مملکتت ارائه دهی و آنها با بی توجهی ناشی از ناآگاهی، ایده ارائه شده ات را برای یک تحول عظیم در زمینه معماری درک نکنند و نپذیرند.

البته سخت تر از آن شاید آنگاه باشد که همان ساختار معماری را در خارج از مرزهای زادگاهت ارج نهند و برای توسعه اندیشه ات مقدار قابل توجهی از بودجه تحقیقاتی کشور خود را در اختیارت قرار دهند.

آری … سختی اش برای یک معمار سنت گرای ایرانی، آنگاه رقم میخورد که این خاک نه آن خاک زادگاهش است.

پروفسور نادر خلیلی متولد اسفند سال 1314 در تهران و درگذشته اسفند 1386 در لس آنجلس، یکی از برجسته ترین معماران تاریخ معاصر ایران و جهان می باشد.

وی در سال 1991 میلادی (1369 خورشیدی) موسسه هنر و معماری خاک کالیفرنیا (calearth) را برای انجام تحقیقات گسترده در زمینه سازه های پناهگاهی متشکل از عناصر طبیعی در دسترس بشر، بخصوص عنصر خاک، تاسیس کرد.

نادر خلیلی حدودا 27 سال با پیگیری دغدغه استفاده بهینه از عناصر طبیعی خاک، آب، باد و آتش در یک ساختار معماری، موفق به ابداع تکنولوژی ای برای ساخت اعیان شد که ما امروز این تکنولوژی را بعنوان “ابَر خشت” (SUPERADOBE) می شناسیم.

ابَر خشت، یک رشته خاکی منظم شده در کیسه هایی به عرض 40 الی 50 سانتی متر است که بصورت دایره ای و بر روی یکدیگر استوار می شوند.


مزایای قابل توجه تکنولوژی ابرخشت :

  • مقاومت بالا در برار آتش
  • مقاومت بالا در برار بادهای شدید بیابانی
  • مقاومت بالا در برابر زمین لرزه و تکانه های شدید
  • سرعت اجرای بسیار زیاد
  • سهولت در اجرای سازه

 

محصولات

دانلود مجموعه آثار معماران ایران

1936

تولد ، ایران

1976

شروع سفر 5 ساله بیابان گردی با موتور سیکلت در ایران و مطالعه معماری خاک در ایران

1978

تکمیل مطالعه معماری طبس

1982

پذیرش مديریت برنامه پژوهشي معماري درSCI-Arc كاليفرنيا

1984

دریافت جایزه "تبحر در فناوری"انجمن معماران آمریکا در ایالت کالیفرنیا برای ابداع خانه‌های سرامیکی

1991

تاسیس مؤسسه هنر و معماری خاک کالیفرنیا (Cal- Earth)

2004

دریافت جایزه آقاخان

2008

مرگ ، لس آنجلس

وقتی به فرزندانمان می گوییم خاک زیر پایشان کثیف است، فکر می کنم مانع بزرگی برای درک معماری ایجاد می کنیم. ما آنها را از کل فرآیند خلاقانه که به آنها می گوید می توانید یک خانه رنگین کمانی داشته باشید محروم می کنیم. رنگین کمان چیزی نیست جز تخیل یک قوس. شما می توانید هر چیزی را در این دنیا با طاق بسازید، بدون اینکه درختی را قطع کنید. وقتی بچه ها فهمیدند خاک کثیف نیست، وقتی فهمیدند زمین مقدس و زیباست، آن وقت می دانند که نباید زمین را آلوده کنند. چون وقتی خاک را کثیف می گوییم، آن وقت می توانیم زباله ها را در آن ریخته و آن را آلوده کنیم.

When we tell our children that the soil under their feet is dirty, I think we create a huge barrier to understanding architecture. We deprive them of the  whole creative process that tells them you can have a rainbow house. A rainbow is nothing but the imagination of an arch

You can build anything in this world with an arch, without cutting down a tree. When children understand that the soil is not dirty, when they understand that the earth is holy and beautiful, then they know that they should not pollute the earth. Because when we call the soil dirty, then we can throw garbage in it and pollute it

متخصصان و مردم عادی ما که تقریباً همگی با فضاهای انسانی و زیبای طاق و گنبد بیگانه هستند، اگر دوباره به این فضاها دست بزنند عاشق آنها می شوند. مقایسه طاق و گنبد با سقف تیرچه دار و مسطح، مقایسه بافت و داشتن فرش کرمان و فرش ماشینی است. مردم عادی و حتی مهندسان به دلیل نداشتن تجربه در این فضاها یا ساختن آنها، آنها را غریبه می دانند و از روند روز پیروی می کنند که راحت تر به دست می آید.

Our specialists and ordinary people, who are almost all strangers to the human and beautiful spaces of the vault and dome, will fall in love with them if they touch these spaces again. Comparing vaults and domes with beamed and flat roofs is comparing weaving and having Kerman carpets and machine-made carpets. Ordinary people and even engineers, due to not having experience in these spaces or building them, consider them as strangers and follow the trend of the day which is easier to get

اگر مردم را آزاد بگذارند می‌توانند برای خود مسکن بسازند. زیرا اصل نیروی غریزی تامین مسکن زمان و مکان نمی‌شناسد.

.If they free the people, they can build housing for themselves. Because the principle of instinctive power to provide housing does not know time and place

1000 سرباز و 100 دانشجوی معماری به من بدهید، شهر بم را از نو خواهیم ساخت.

.Give me 1000 soldiers and 100 architecture students, we will rebuild the city of Bam

دیگر هنرمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *