شیگروبان / Shigeru Ban

شیگروبان / Shigeru Ban

معرفی

نام هنرمند: شیگروبان / Shigeru Ban

دسته بندی: ,

تولد:1957

ملیت:وابسته به ژاپنی:Japanese

مختصری درباره شیگروبان

جایزه معماری پریتزکر (Pritzker) یکی از معتبر ترین جوایز معماری جهان معاصر می باشد که هرساله با تخصیص منابع مالی قابل توجهی بصورت گسترده برگزار می گردد. هدف اصلی این جایزه انتخاب آثاری است که بیشترین تاثیر محیطی را در محل اجرای اثر بگذارند یا به عبارتی دیگر ساختار خود را به مرور زمان در محیط اطراف بازتولید کنند.

شاید اگر شما مسئولیت اهدای چنین جایزه مهمی را بعهده داشتید، در انتخاب یک اثر معماری نچندان مستحکم که قرار است ستونهای اصلی آن از جنس مقوا باشند، قدری تردید می کردید. اما جالب است بدانید ” شیگروبان ” (Shigeru Ban) ژاپنی در سن 57 سالگی در سال 2014 با ارائه یک ساختار معماری جذاب و قابل اجرا به واسطه سازه ای مقوایی، این جایزه ی مهم جهانی را ازان خود کرد.

شیگروبان (Shigeru Ban) سال 1957 در توکیو متولد شد، وی در سن 28 سالگی از دانشکده معماری کوپریونیون (Cooper Union) فارغ التحصیل شد و پس از آن زندگی حرفه ای خود را در زمینه معماری شروع کرد.

اغلب آثار شیگروبان (Shigeru Ban) با استفاده از لوله های مقوایی محافظت شده در پوشش فیلمهای نسوز و رنگهای پلی اورتان ساخته شده اند.

 

او در کنار استفاده از این لوله ها که خود نوعی محصول بازیافتی به شمار می آید، از سایر مواد بازیافتی نیز در طراحی داخلی، نما و اجرای سقف استفاده گسترده ای می کند و این مسئله باعث شده که آثار معماری او علاوه بر زیبایی و جذابیت بصری و مفهومی، مقرون بصرفه و کم هزینه در اجرا نیز باشند.

 

محصولات

دانلود مجموعه آثار هنرمندان معاصر ژاپن (معمار، نقاش، مجسمه ساز و عکاس)

دانلود مجموعه آثار معماران ایران

1957

تولد در توکیو، ژاپن

1983

کار کردن برای آراتا ایزوزاکی، نیویورک

1984

فارغ التحصیلی از دانشکده معماری کوپر یونیون، نیویورک

1985

تاسیس شرکت در توکیو، ژاپن

تأسیس شبکه غیردولتی معماران داوطلبانه (VAN)

دریافت جایزه معماری برای بشریت (ایالات متحده آمریکا)

ساخت کلیسای موقت تاکاتوری، ژاپن

ساخت کلیسای کاغذی، کوبه (جیاپون)

ساخت خانه چوبی کاغذی، کوبه (جیاپون)

1997

دریافت جایزه JIA برای بهترین معمار جوان سال، ژاپن

1999

ساخت سازه‌های اردوگاه پناهندگان در رواندا

2000

ساخت غرفه ژاپنی را در نمایشگاه اکسپو هانوفر آلمان

ساخت طاق کاغذی - موزه هنرهای مدرن، نیویورک (ایالات متحده آمریکا)

2001

دریافت جایزه مبتکر سال مجله تایم، ایالات متحده آمریکا

2003

ساخت مرکز تئاتر کاغذی، آمستردام، اوترخت (اولاندا)

2004

دریافت جایزه آکادمی معماری فرانسه

2005

ساخت دفتر مرکزی جدید انجمن هنرهای معاصر مرکز پمپیدو در متز از کاغذ

دریافت جایزه یادبود آرنولد دبلیو برونر در معماری، آکادمی هنر و ادبیات آمریکا، ایالات متحده آمریکا

2006

ساخت موزه کاغذی، سئول (کره)

2008

ساخت گنبد کاغذی، تایوان

2009

دریافت مدرک دکترای افتخاری Technische Universitaet Muenchen، آلمان

2011

تدریس در دانشگاه هنر و طراحی کیوتو

ساخت سالن کنسرت موقت L'Aquila

دریافت دکترای افتخاری از مدرسه جدید، ایالات متحده آمریکا

دریافت نشان ملی شایستگی، فرانسه

2012

دریافت جایزه طراحی ماینیچ، ژاپن

2013

ساخت ساختمان اداری جدید تامدیا، زوریگو (Svizzera)

ساخت کلیسای جامع Cardbord، کرایست چرچ (Nuova Zelanda)

2014

دریافت جایزه پریتزکر

ساخت موزه هنر آسپن، (ایالات متحده آمریکا)

ساخت خانه باشگاه گلف Skolkovo، Mosca (روسیه)

ساخت مهد کودک کاغذی، شهر یاآن (سینا)

ساخت موزه هنر استان اویتا، (Giappone)

دریافت جایزه معماری پریتزکر

2015

جایزه کریستال مجمع جهانی اقتصاد

2017

ساخت مرکز میراث جهانی کوه فوجی، فوجینومیا (جیاپون)

2019

ساخت موزه هنر تاینان، تایوان

2020

ساخت فرودگاه کوه فوجی شیزوکا، شهر ماکینوهارا (جیاپون)

2022

جایزه شاهزاده آستوریاس برای کنکورد

شیگروبان / Shigeru Ban


من هم عاشق ساختن بناهای تاریخی هستم، اما فکر کردم شاید بتوانیم از تجربیات و دانش خود بیشتر برای عموم مردم استفاده کنیم، حتی برای کسانی که خانه های خود را در بلایای طبیعی از دست داده اند.

I love to make monuments, too, but I thought perhaps we can use our experience and knowledge more for the general public, even for those who have lost .their houses in natural disasters

معماری به معنای طراحی چیزی از یک ایده رایگان و خیالی نیست. این در مورد کشف و ایجاد اصل خود، نوعی نظم است – یافتن یک فرمول فردی برای اعمال در ساختمان های خود.

Architecture is not about designing somehting from a free, fanciful idea. It is about discovering and establishing one’s own principle, some kind of regularity  finding an individual formula to apply to one’s buildings.


من خیلی سفر می کنم. فرهنگ ژاپنی بسیار قدیمی و بسیار قوی است. به همین دلیل است که اکثر افرادی که کار را به معماران ژاپنی سفارش می دهند، از آنها انتظار دارند که آثاری خلق کنند که دارای عنصری عجیب و غریب، نوعی خاص از فرهنگ ژاپنی است. من این کار را نمی کنم.

I travel a lot. Japanese culture is very ancient and very strong. That’s why most people who commission work from Japanese architects expect them to create works that have an element of exoticism, the kind typical of Japanese culture. I don’t do that.


من معتقدم که این ماده برای ساختن یک سازه قوی نیازی به قوی بودن ندارد. استحکام سازه ربطی به استحکام مصالح ندارد.

I believe that the material doesn’t need to be strong to be used to build a strong structure. The strength of the structure has nothing to do with the strength of the material.

دیگر هنرمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *