هنر خیابانی / Street art

هنر خیابانی / Street art

نقل قول

دیوار سلاح بسیار بزرگی است. این یکی از بدترین چیزهایی است که می توانید با آن یک نفر را بزنید.

بنکسی

 

A wall is a very big weapon. It’s one of the nastiest things you can hit someone with.

banksy

مختصری درباره هنر خیابانی

اصطلاح رایج “به خیابان آمدن”، سال‌هاست که برای بازتاب صحنه دیپلماتیک مردم برای اعلام نظرات سیاسی، اجتماعی، اعتراض ها و شورش ها استفاده می‌شود. از طرفی در تاریخ هنر، نسبت هنر با اجتماع و تبیین رسالت هنرمند در قبال پدیده های اجتماعی اطرافش مورد بحث متفکرین و هنرمندان بوده است. در زیر به عوامل تاثیر گزار بر بوجود آمدن هنر خیابانی خواهیم پرداخت.

کلمه گرافیتی در واقع از کلمه یونانی graphi به معنای “نوشتن” اتخاذ شده است. هنر خیابانی با نام‌های هنر چریکی، گرافیتی، هنر شهری، هنر آئروسل و هنر مستقل نیز شناخته می‌شود.

اختراع قوطی اسپری آئروسل

اختراع قوطی اسپری آئروسل در اوایل دهه 1900 قطعاً یک رویداد مهم در تاریخ هنر خیابانی بود. این روش به عنوان روشی برای استفاده از حشره کش ها و خوشبو کننده ها شروع شد، اما رنگ نیز خیلی عقب نبود. در سال 1949، ادوارد سیمور شروع به ریختن رنگ در قوطی های اسپری کرد و بازی را تغییر داد. اولین رنگ، آلومینیومی بود، زیرا سیمور این را برای پاشش قطعات رادیاتور ایجاد کرد. توانایی اسپری رنگ به جای استفاده از قلم مو یا ابزار کوچکتر، رنگ آمیزی سطوح بافت دار را آسان تر کرده و با کار کمتر آثار هنری بزرگتری خلق می کند.

محصولات

دانلود 3582 اثر گرافیتی

دانلود 3673 اثر از جنبش پاپ آرت

دانلود 2254 اثر کانسپچوال آرت

گالری ها و موزه ها در قرن بیستم

بعد از شکل گیری جنبش های متعدد هنری در کل جهان و شکل گیری بازار های هنری متاثر از جنبش های و قیمت گذاری آثار بر اساس دسته بندی در فلان جنبش و مکتب هنری طبیعتا ساختار ورود به این بازار ها برای همه ی هنرمندان راحت نبود. از طرفی این بازارهای هنری که عموما توسط گالری داران و موزه ها مدیریت می شدند، تحت سیاست حکومت ها بودند و این مورد پسند بسیاری از هنرمندان نبود. همانگونه که در عموم جنبش های معرفی شده در سینآرت اشاره شده است، در پس اعتراض به این گونه مدیرت بازار هنری تعدادی جنبش نیز بوجود آمدند که در نهایت خودشان جذب گالری هایی شدند که در تئوری مخالف آن بودند و این خود دلیلی بر افول عموم جنبش های هنری ابتدای قرن بیستم بود.

لازم به ذکر است در طول دهه 1980، هنر خیابانی و گرافیتی راه خود را به گالری‌های هنری و موزه‌ها باز کرد. هنرمندانی مانند کیت هرینگ و ژان میشل باسکیات از صحنه هنر خیابانی نیویورک به چنین قلمرویی اعتبار بخشیدند و آثار خود را از خیابان به داخل گالری ها بردند. در دنیای هنرهای زیبا از آن زمان، این هنر جایگاه خود را تثبیت کرده و به عنوان یک پدیده فرهنگی اعتبار یافته است، حتی اگر چنین اقداماتی در بسیاری از شهرهای جهان غیرقانونی تلقی شود.

 

افزایش جمعیت هنرمندان در قرن بیستم

با افزایش جمعیت در جهان، طبیعتا تعداد هنرمندان نیز افزایش یافت و این افزایش جمعیت هنرمند در نیمه دوم قرن بیست، مکانی را مناسب تر از خیابان برای ارائه پیدا نکردند. انگیزه اساسی پشت هنر خیابانی، ناشی از این باور بود که هنر باید در تقابل با سیستم هژمونیک قوانین، مالکیت و گاهی اوقات حتی خارج از آن عمل کند.

1949

ادوارد سیمور قوطی اسپری آئروسل را اختراع کرد

1961

دیوار برلین ساخته شد. در ضلع غربی مردم آزاد بودند که به دیوار نزدیک شوند و برخی روی دیوار آثاری را کشیدند

1967

نویسندگان اولیه ای که در فیلادلفیا ظهور کردند عبارتند از CORNBREAD و COOL EARL.

گرافیتی در نیویورک با نویسندگانی که نام مستعار خود را با شماره خیابان خود برچسب گذاری می کنند، محبوب می شود

1970

برچسب ها در مترو ها ظاهر می شوند. سبک ها منحصر به فرد تر می شوند

1972

هوگو مارتینز UNITED GRAFFITI ARTISTS را راه اندازی کرد، گروهی که برای اولین بار گرافیتی را در گالری ها به نمایش می گذارد.

گرافیتی در سراسر ایالات متحده پخش می شود

1980

گرافیتی پیوندهای نزدیکی با جنبش هیپ هاپ و پانک نشان می دهد

گرافیتی با ظهور هنرمندان جدید و شهرها سبک خاص خود را به شکلی جهانی تبدیل می کند

1982

مستند "Style Wars" ظهور جنبش گرافیتی را مستند می کند.

نظریه پنجره شکسته در سیاست گذاری شهر ها مطرح می شود. این نظریه تلاش می کند اثبات کند که خرابکاری های کوچک منجر به جنایات جدی تر می شود. گرافیتی به صورت منفی دیده می شود

1990

افول اتحاد جماهیر شوروی و سقوط پرده آهنین به معنای ۀزادی بیان در اروپای شرقی است.

1998

محبوبیت اینترنت به هنرمندان اجازه می دهد تا آثار خود را با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذارند

2004

هنرمندانی مانند BANKSY درک عمومی را تغییر دادند. گرافیتی دوباره شروع به فروش در گالری ها کرد

2006

گرافیتی تحت تأثیر اینترنت و گردشگران غربی در شهرهای کوچکتر آسیایی رایج شد.

در حال حاضر: جشنواره های زیادی به صورت سالانه یا فصلی در شهر های بزرگ جهان چه به صورت دولتی و چه غیر دولتی برگزار می شود .

نان ذرت و تاکی 183

بحث هایی در مورد اینکه گرافیتی مدرن، دقیقا از کجا شروع شد وجود دارد، اما اکثریت، موافق هستند که در فیلادلفیا یا شهر نیویورک رایج شده است. به نظر می رسد که تقریباً در همان زمان با اهداف مشابه در هر دو شهر شروع شده است و در اواخر دهه 1960 و 1970 واقعاً شروع به افزایش شیوع کرد.

در اواسط دهه 1960 در فیلادلفیا، یک نوجوان 12 ساله به نام داریل مک کری، شروع به برچسب زدن نام مستعار خود (نان ذرت) کرد. این نام مسعار را به دلیل علاقه اش به نان ذرت مادربزرگش به دست آورده بود. در آن زمان، او در زندان جوانان فیلادلفیا زندگی می‌کرد و برای جلوگیری از خشونت و مواد مخدر که بسیاری از بچه‌های دیگر درگیر آن بودند، شروع به تگ کردن نام خود با دوستانش در سراسر مرکز کرد. پس از آزادی از زندان، ادامه داد و دیوارهای سراسر نورث فیلی را برچسب زد. یکی از احمقانه‌ترین مکان‌هایی که او توانست نام خود را بنویسد، روی بدن یک فیل واقعی در باغ‌وحش فیلادلفیا بود. این شیرین کاری، او را به زندان انداخت. ولی او را به نمادی برای این جنبش هنری تبدیل کرد.

 

در همین حال، در شهر نیویورک، جنبش مشابهی رخ داد که در آن برچسب ها در سراسر محله ها ظاهر می شدند. یکی از نام‌هایی که بسیاری از مردم آن را یکی از اولین نام‌هایی می‌شناسند که در میان مردم قرار گرفت تاکی 183 بود. این نام برگرفته از نسخه‌ای از نام و شماره خیابان مرد جوان است. او گفت که از یکی دیگر از بچه های محله الهام گرفته است که همین کار را کرده است. تاکی 183 اخیرا در مصاحبه‌ها درباره آن زمان صحبت کرده و گفته است که خسته نشده و دوست دارد نامش را روی تک تک تیرهای چراغ برقی که از کنارش می‌رود ببیند.

 

بنکسی

این نام اکنون شناخته شده ترین نام در هنر معاصر است . در باره ی این نام و 50 مورد از معروفترین آثار این هنرمند عجیب مقاله ی جامعی در سینآرت با نام مهمترین آثار بنکسی نگارش شده است.

 

دیوار برلین

گرافیتی روی دیوارها به طور قابل توجهی حوادث مهم تاریخی را ثبت کرده است. در دهه 1980، دیوار برلین بوم نقاشی برای هنرمندان از سراسر جهان بود تا پس از اتحاد مجدد آلمان، آن را تزئین کنند. با پیدایش استفاده از شابلون، مردم شروع به استفاده از آن برای بیان عقاید سیاسی خود کردند.

 

گرافیتی و هنر خیابانی

ترسیم مرز بین گرافیتی و هنر خیابانی دشوار است. در حالی که هنر خیابانی اغلب توسط حکومت ها سفارش داده می شود، گرافیتی معمولاً غیر مجاز است و حکومت ها آن را به عنوان خرابکاری تلقی می کنند. یکی دیگر از ویژگی های متمایز این دو این است که هنر خیابانی حاوی عناصر مرتبط با طراحی گرافیکی و حجم است، در حالی که گرافیتی همیشه یک موضوع مبتنی بر متن در عمل برچسب گذاری و حروف دارد. هنر گرافیتی تا حد زیادی با خرده فرهنگ های هیپ هاپ و پانک مرتبط است.

 

ویدیوهای مرتبط

پخش ویدیو

سخنرانی در سایت TED درباره STREET ART

پخش ویدیو

برسی گرافیتی در نسبت با وندالیسم

پخش ویدیو

آموزش گرافیتی و گفتگو با Dan Thompson

پخش ویدیو

آموزش ساخت شابلون برای گرافیتی با نرم افزار/ نحوه طراحی، برش و رنگ آمیزی استنسیل های گرافیتی

پخش ویدیو

مستند آموزشی 12 مرحله از گرافیتی

پخش ویدیو

فیلم آمورشی تولید گرافیتی

پخش ویدیو

مستند Graffiti beyond the streets

پخش ویدیو

سخنرانی Diego Gonzalez درباره گرافیتی و نسبت آن با وندالیسم

پخش ویدیو

مستند The Deepest Depths of the Burrow درباره هنر خیابانی و گرافیتی

پخش ویدیو

مستند درباره ی هنر خیابانی phlegm

پخش ویدیو

مستند درباره هنر خیابانی ژوهانسبورگ ( آفریقای جنوبی )

پخش ویدیو

تعدادی فیلم از فرایند تولید گرافیتی های معروف جهان

پخش ویدیو

تعدادی فیلم از فرایند تولید گرافیتی های معروف جهان

پخش ویدیو

تعدادی فیلم از فرایند تولید گرافیتی های معروف جهان

پخش ویدیو

تعدادی فیلم از فرایند تولید گرافیتی های معروف جهان

پخش ویدیو

تعدادی فیلم از فرایند تولید گرافیتی های معروف جهان

پخش ویدیو

تعدادی فیلم از فرایند تولید گرافیتی های معروف جهان

پخش ویدیو

23 نقاشی دیواری معروف جهان:

دیگر نوشته های وبلاگ