امپرسیونیسم / Impressionism

امپرسیونیسم / Impressionism

نقل قول

 پل سزان / Paul Cezanne


غیرممکن است که با فکر کردن به زمانی که اکنون از بین رفته، احساسات بر ما وارد نشود

It is impossible for emotion not to come on us in thinking of that time now flowed away


با یک سیب پاریس را شگفت زده خواهم کرد

With an apple I will astonish Paris. Paul Cezanne


ایستادن در مقابل یک بوم خالی بسیار خوب و در عین حال بسیار وحشتناک است

It’s so fine and yet so terrible to stand in front of a blank canvas


من ابتدایی روشی هستم که اختراع کرده ام

I am the primitive of the method I have invented

طرح مسئله درباره جنبش هنری امپرسیونیسم

امپرسیونیسم، یا همان جنبش امپرسیونیسم، از 8 موضوع تاثیرگذار، بوجود آمده است.

تولید محتوا درباره جنبش هنری امپرسیونیسم کار ساده ای نیست.چون تعداد زیادی از سایت های خارجی با این کلمه کلیدی تولید محتوا کرده اند و مطالب ترجمه و در سایت های فارسی قرار داده شده.

شما می توانید با جستجوی ساده عبارت «امپرسیونیسم» آنها را مطالعه کنید و یا در صورت کنجکاوی زیاد به سایت www.impressionists.org مراجعه و به صورت جزئی با جنبش هنری امپرسیونیسم آشنا شوید.

لیکن در این متن، هدف، ایجاد درکی در مخاطبان عزیز سینآرت می باشد که بتوانند موقعیت این مهمترین جنبش هنری کل هنر معاصر را بشناسند. این روش می تواند، باعث ایجاد درک برای شناخت دیگر مکاتب نیز شود.

موضوعات تاثیر گذار در بوجود آمدن جنبش هنری امپرسیونیسم

1- تکنولوژی ساخت رنگ دانه ها

همانند دیگر صنایع، صنعت تولید رنگ نیز در نیمه دوم قرن نوزده، دستخوش تغییرات زیادی شد.

این موضوع مهم در تاریخ نقاشی عنوان مقاله ایست که در آینده ای نزدیک در سایت سینآرت بارگذاری می شود و شما می توانید با دنبال کردن فعالیت های ما در محیط های مجازی از تاریخ انتشار آن مطلع گردید.

پس اولین موضوع اینکه دست هنرمندان برای استفاده از رنگ ها به مراتب باز تر شده است.

2- اختراع عکاسی

3- تعدد مسیر های راه آهن

ناپلئون سوم به راه آهن علاقه زیادی داشت و در طول پادشاهی او تا سال 1867 شش شرکت بزرگ شبکه‌هایی را کنترل می‌کردند که مجموعاً 16000 کیلومتر را شامل می‌شد.

و تا سال 1871  بیش از 23000 کیلومتر خط ریلی را در بر گرفتند.با خواندن متون باقی مانده و گفتگو های انجام شده با هنرمندان شروع کننده امپرسیونیسم می توانیم به اهمیت تسهیل سفر و تاثیر تجربه یرعت حین سفر بر هنرمندان پی ببریم.

از طرفی، امپرسیونیست ها اولین گروه از هنرمندانی بودند که نقاشی ” Plein Air” (نقاشی بیرون) را پذیرفتند. این تا حدی به دلیل امکان حمل رنگ در بسته های کوچک و آماده بود که برای اولین بار هنرمندان را قادر می ساخت که تمام تجهیزات استودیویی خود را در یک جعبه حمل کنند.

طبیعت خارج از پاریس موضوع محبوب امپرسیونیست ها، به ویژه مونه و آگوست رنوار بود. تعدادی از آنها برای بخشی یا تمام سال در نقاط متفاوتی از کشور فارانسه زندگی می کردند.

خطوط راه‌آهن جدیدی که از شهر خارج می‌شدند، سفر را چنان راحت کرده‌ بودند که پاریسی‌ها عملاً هر آخر هفته به حومه شهر سرازیر می‌شوند.

در حالی که برخی از امپرسیونیست‌ها، مانند پیسارو، بر زندگی روزمره روستاییان محلی در پونتوا تمرکز داشتند، اکثر آنها ترجیح می‌دادند تفریحات روستایی مسافران را به تصویر بکشند.

مونه به‌ویژه بر مدرن‌سازی منظره از طریق راه‌آهن و کارخانه‌ها تأکید می‌کرد، نشانه‌هایی از صنعتی‌سازی متجاوزانه که برای هنرمندان باربیزون نسل قبل نامناسب به نظر می‌رسید.

محصولات

آثار سارجنت – دانلود 784 نقاشی

دانلود 924 نقاشی از پیسارو

دانلود مجموعه آثار هنرمندان معاصر ارمنستان

4- تکثر سالن ها (نمایشگاه های ارائه آثار هنرهای تجسمی)

بیشتر سالن های معروف پاریس تاسیس 1850 تا 1865 هستند و خوراک و منبع درآمد این سالن ها طبیعتا می بایست اثر هنری می بود.

5- شهرداری  پاریس

شاید مکان اصلی مدرنیته در اواخر قرن نوزدهم خود شهر پاریس بود که بین سالهای 1853 و 1870 در زمان امپراتور ناپلئون سوم بازسازی شد. بخشدار معروف آن زمان پاریس، بارون هاوسمان، ساختمان های قدیمی را تخریب کرد تا فضای بازتری برای شهری تمیزتر و امن تر ایجاد کند.

6- جنگ فرانسه و پروس

پروسی ها در سال های 1870 و 1871 برای بوجود آودن امپراتوری آلمان و تضعیف فرانسه با ناپلئون سوم وارد جنگ شدند و پاریس را تا کاخ ورسای درنوردیدند.ظاهر شهر پاریس را بعد از توافق ناپلئون سوم با ویلهلم اول تصور کنید .شهر جنگ زده و ویرانی که در سال های بعد به سرعت در حال ساخت و ساز است .کارگران مشغول کارند و چهره ی شهر هر روز در حال تغییر است.

7- فقر هنرمندان پاریسی

بیشتر امپرسیونیست ها هنر را در مدارس معمولی آموزش دیده بودند، اما از قوانینی که معلمانشان به آنها گفته بودند دوری کردند.

برخی از هنرمندان مانند Degas و Caillebotte درآمد مستقلی داشتند، اما برخی دیگر مانند Monet و Renoir مجبور بودند از هنر خود درآمد کسب کنند یا به معنای واقعی کلمه غذایی برای خوردن نداشتند (یا در طبیعت بی جان نقاشی می کردند).

خوشبختانه، هنرمندان ثروتمند اغلب به فقیرترها کمک می‌کردند، نقاشی‌هایشان را می‌خریدند و حتی گاهی کرایه‌شان را می‌پرداختند.

همچنین تعداد کمی از مجموعه داران مانند ویکتور شوکت (1821-1891) و دکتر پل گشه (1828-1909) وجود داشتند که این نگاه را داشتند که ببینند این آثار ارزش فرهنگی فوق العاده ای دارند، اگر نه در آن زمان، حداقل. در مقطعی در آینده و زمان ثابت کرد حق داشتند.

این یکی از طنزهای بزرگ هنر امپرسیونیستی است که نقاشی‌هایی که امروزه به قیمت ده‌ها میلیون دلار به فروش می‌رسند، اغلب توسط هنرمندانی خلق شده‌اند که حتی قادر به پرداخت هزینه برای رنگ‌ها و بوم‌های نقاشی نبودند.

8- او کی یو ئه (چاپ های چوبی ژاپنی)

طرح‌های جسورانه چاپ‌های چوبی ژاپنی که در آن زمان در فرانسه رایج بود، تأثیر دیگری بر امپرسیونیست‌ها داشت. انتخاب شده برای پیروی از برخی از ریشه در سنت است. ساخته های استادان Ukiyo-e مانند هوکوسای و هیروشیگه به ​​امپرسیونیست ها این اعتماد به نفس را، البته از فرهنگ دیگری، برای پیشبرد ایده های جدیدشان ارائه کرد.

 

همزمان روی آسمان، آب، شاخه ها و زمین کار کنید، همه چیز را به طور مساوی پیش ببرید… از رنگ آمیزی نترسید…

سخاوتمندانه و بدون تردید نقاشی کنید، زیرا بهترین کار این است که اولین تصویر را از دست ندهید…

Camille Pissarro 

 

امپرسیونیست ها مجبور بودند به سرعت نقاشی کنند تا جو یک زمان خاص از روز یا تأثیرات شرایط آب و هوایی مختلف بر روی منظره را به تصویر بکشند.

سرعت تکنیک نقاشی امپرسیونیست ها آنها را وادار کرد تا خط و جزئیات دقیق را فدای اثر جوی کنند.به صورت عجیبی تعداد آثار باقی مانده از هنرمندان امپرسیونیست ها زیاد است.

در انتهای این متن لیست هنرمندان و آثار موجود از آنها در بانک آثار سینآرت درج شده است.در اینجا برای نمونه تعدادی از هنرمندان و تعداد آثار موجودشان درج می گردد :

پیسارو(Camille Pissarro) 889 اثر هنری

دگا (Edgar Degas) 626 اثر هنری

آگوست رنوآر(Pierre-Auguste Renoir) 1412 اثر هنری

فقر موجبات خروج هنرمندان از آتلیه ها را ایجاد کرده بوده. سالن ها از هنرمندان جدید استقبال می کردند به نحوی که علارقم توهین معروف منتقدان به اثر کلود مونه ، امپرسیونیست ها 8 نمایشگاه معروف بین المللی در 12 سال برگذار کردند.

امپرسیونیست هایی مانند پیسارو و گوستاو کایلبوت با اشتیاق، شهر بازسازی شده را نقاشی کردند و از سبک جدید خود برای به تصویر کشیدن بلوارهای وسیع، باغ های عمومی و ساختمان های بزرگ آن استفاده کردند.

در حالی که برخی بر روی مناظر شهری تمرکز کردند، برخی دیگر توجه خود را به ساکنان شهر معطوف کردند.

انفجار جمعیت پاریس پس از جنگ فرانسه و پروس، حجم عظیمی از مواد را برای صحنه‌های زندگی شهری به آنها داد. مشخصه این صحنه ها اختلاف و اختلاط طبقات اجتماعی بود که در محیط های عمومی اتفاق می افتاد.

دگا و کایلبوت  بر افراد شاغل، از جمله خوانندگان و رقصندگان، و همچنین کارگران تمرکز کردند. دیگران، از جمله برت موریسو و مری کاسات، طبقات ممتاز را به تصویر کشیدند.

امپرسیونیسم” به عنوان یک اصطلاح محدودیت های خود را دارد.

این که دقیقاً چه زمانی، چه سبکی و چه کسی این اصطلاح را می‌توان به کار برد، بسیار مورد بحث محققان هنر است. هنرمندانی که امپرسیونیست نامیده می شوند اغلب کاملاً متفاوت بودند.

به عنوان مثال، نقاشانی مانند پیر آگوست رنوار (1841-1919)، ادگار دگا (1834-1917)، ادوارد مانه (1832-83)، و گوستاو کایلبوت (1848-1896)، اغلب به فرم و ترکیب بندی و استفاده از آنها علاقه مند بودند. ضربه های قلم مو کمتر قابل مشاهده است.

این برخلاف جلوه‌های مه‌آلود هنرمندانی مانند مونه، آلفرد سیسلی (1839-1899)، کامیل پیسارو (1830-1903)، و پل سزان (1839-1906) است. همه هنرمندان می‌توانستند به شیوه‌ای امپرسیونیم نقاشی کنند، همانطور که در آثار قبلی‌شان نشان داده شده است، اما برخی قطعاً «امپرسیونیست‌تر» از دیگران بودند!

افول این جنبش هنری :

به دلیل پراکندگی سبک و فلسفی گروه، و به دلیل نیاز به درآمد مطمئن، برخی از اعضای اصلی مانند مونه و رنوار در مکان‌هایی که آثارشان بیشتر به فروش می‌رسید به نمایش گذاشتند که البته مورد انتقاد جوانتر ها قرار گرفت که غم نان را نمی دانستند.

در هر صورت تضاد های بوجود آمده در آرا نقاشان و البته میل سالن دار ها برای تکثر این جنبش موجبات افول این جنبش هنری را ایجاد کرد.

در واقع، به نظر می رسد که طول عمر امپرسیونیسم به اندازه جلوه های نوری که می خواست ثبت کند، زودگذر است.

با این حال، امپرسیونیسم جنبشی با پیامدهای ماندگار بود، زیرا استقبال از مدرنیته آن را به سکوی پرشی برای هنر آوانگارد بعدی در اروپا تبدیل کرد و به صوت مسلم بر بوجود آمدن تاثیرات شگرفی داشت.

به عنوان مثال کامیل پیسارو نقاشی است که  او را بنیان‌گذار دریافتگری (امپرسیونیسم) می‌دانند.

شما در همین سایت می توانید تاثیرات امپرسیونیسم را بر جنبش هایی مانند اکسپرسیونیسم، نئو امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم مطالعه بفرمایید.

1830

کامیل پیسارو در سنت توماس، هند غربی متولد شد.

1832

ادوارد مانه در پاریس متولد شد.

1834

ادگار دگا از یک بانکدار ثروتمند و مادری کرئول متولد شد.

1839

پل سزان در اکس آن پروانس و آلفرد سیسلی در پاریس به دنیا آمدند.

1840

کلود مونه در پاریس متولد شد.

1841

برث موریسو متولد شد، پیر آگوست رنوار در لیموژ و آرمان گیومن در پاریس متولد شدند.

1848

پل گوگن در پاریس متولد شد.

1853

ونسان ون گوگ در روستای کوچکی در نزدیکی آنتورپ متولد شد.

1858

پیسارو به آکادمی سوئیس رفت و با مونه ملاقات کرد. در لو هاور، مونه ، اوژن بودین را ملاقات می کند که او را در نقاشی تشویق می کند.

1862

مانه La Musique aux Tuileries را نقاشی می کند و با Degas ملاقات می کند که شروع به نقاشی صحنه های مسابقه در Longchamp می کند. سزان در پاریس در امتحان ورودی Ecole des Beaux-Arts مردود می شود. مونه در لو هاور کار می کند.

1863

آثار مانه در گالری مارتینه در پاریس به نمایش گذاشته شد. سزان در آکادمی سوئیس در پاریس تحصیل می کند. مونه در جنگل فونتنبلو نقاشی می کند .در 15 ژانویه، Salon des Refusés افتتاح می شود، نمایشگاه ویژه ای از آثاری که سالن 1863 آن را رد کرد. این نمایشگاه شامل آثاری از مانه، سزان، پیسارو، گیومین، و A. M. Whistler است.

1865

دومین نمایشگاه مانه در مارتینه مورد استقبال قرار گرفت، اما المپیا در سالن طوفانی به پا کرد. از پیسارو، رنوار و موریسو در سالن استقبال خوبی می شود. مونه با فردریک بازیل استودیو مشترکی دارد.

1869

کافه گوربوا به مرکز مورد علاقه امپرسیونیست ها تبدیل شد. مونه یکی از افراد معمولی کافه می شود. پیسارو در Bougival با Renoir کار می‌کند که یک اثر دارد که توسط سالن پذیرفته شده است.

1873

از تابلو Bon Bock مانه در سالن مورد استقبال قرار گرفت و او با استفان مالارمه، طرفدار ادبی پرشور امپرسیونیسم آشنا شد. یکی از پاستیل های دگا توسط خانم هاومایر آمریکایی خریداری شده است. تصاویر پیسارو در حراج قیمت های نسبتا بالایی دارند.

1874

اولین نمایشگاه امپرسیونیست در پاریس برگزار شد. مالارمه به رد نقاشی های مانه توسط سالن اعتراض می کند. مانه با امتناع از شرکت در نمایشگاه امپرسیونیست در Argenteuil with Monet کار می کند. رنوار به زودی به آنها می پیوندد. پیسارو بر مشارکت سزان اصرار می‌ورزد.

1876

دومین نمایشگاه امپرسیونیسم با 20 شرکت کننده در پاریس برگزار شد. دگا 24 اثر را به نمایش می گذارد. او همچنین با نجات برادرش از مشکلات مالی، بخش عمده ای از ثروت شخصی خود را از دست می دهد.

1877

سومین نمایشگاه امپرسیونیسم در پاریس 18 شرکت کننده داشت. دگا از مری کاسات آمریکایی دعوت می کند تا به گروه بپیوندد. پیسارو و سزان L’Union را ترک می کنند، گروهی که توسط پیسارو و آلفرد مایر راه اندازی شده است. مونه که هنوز در وضعیت وخیمی قرار دارد، 30 نقاشی، رنوار 17 و موریسو 19 را به نمایش می گذارد

1879

چهارمین نمایشگاه امپرسیونیسم در پاریس 15 شرکت کننده داشت. مانه دو اثر را در سالن رسمی به نمایش می‌گذارد، هرچند نمایشگاه توسط منتقد هنری جوریس-کارل هویسمانس مورد خشونت قرار می‌گیرد. همه آثار سزان رد می شوند. پیسارو از گوگن دعوت می کند تا در نمایشگاه گروهی شرکت کند و او یک مجسمه و هفت نقاشی را نشان می دهد.

1880

پنجمین نمایشگاه در پاریس که شامل 18 شرکت کننده است. مانه اعدام امپراطور ماکسیمیلیان با موفقیت در ایالات متحده به نمایش گذاشته شد و او یک نمایشگاه تک نفره پاستیل در La Vie Moderne در پاریس دارد. وضعیت سلامتی او بدتر می شود

1881

ششمین نمایشگاه در پاریس; 13 شرکت کننده. مانه که اکنون به شدت بیمار است، نشان لژیون افتخار دریافت می کند. پیسارو در پونتوا با گوگن و سزان کار می کند

1882

هفتمین نمایشگاه در پاریس; نه شرکت کننده .مانه Le Bar aux Folies-Bergère را در سالن نمایش می دهد.

1883

مانه در 30 آوریل می میرد.

1890

ونسان ون گوگ در Auvers-sur-Oise درگذشت.

1895

برت موریسو درگذشت.

1899

آلفرد سیسلی درگذشت.

1903

پل گوگن در آتوانا، جزایر مارکزاس درگذشت.

1906

پل سزان درگذشت.

1917

ادگار دگا درگذشت.

1919

پیر آگوست رنوار درگذشت.

1926

کلود مونه در گیورنی درگذشت.

دیگر نوشته های وبلاگ