حراج 15 مورد از اشیاع هنری باستانی – شکایت دولت مکزیک از آمریکا

حراج 15 اشیاع هنری باستانی

حراج 15 اشیاع هنری باستانی باعث شکایت دولت مکزیک از آمریکا شد.

صبح 11 جولای 2022 بود که سرکنسول مکزیک در شهر نیویورک، خورخه ایسلاس لوپز، در گالری Arte Primitivo-Howard S. Rose  ظاهر شد.

او به‌عنوان نماینده مکزیک در آنجا حضور داشت و تلاش می‌کرد تا حراج 15 اشیاع هنری باستانی را متوقف کند و درخواست بازگرداندن کالاهای پیشا‌کلمبی را که توسط گالری به صورت آنلاین عرضه می‌شد، داشت.

در آن روز، او گزارشی را به واحد قاچاق آثار باستانی منهتن DA ارسال کرد و تحقیقات آغاز شد.

آن روز صبح، مکزیک این حراج را در رسانه های اجتماعی، به عنوان بخشی ازکمپین #MiPatrimonioNoSeVende (میراث من قابل فروش نیست)، کمپین آنلاین که توسط دولت مکزیک رهبری می شود، قاطعانه رد کرد.

این کمپین به دنبال افزایش آگاهی در مورد کالاهای باستان شناسی است که متعلق به مکزیک هستند و به طور غیرقانونی در خارج از کشور هستند.

کمپین  MiPatrimonioNoSeVende

کمپین #MiPatrimonioNoSeVende که به معنای “تاریخ(میراث) من قابل فروش نیست” در زبان اسپانیایی است، یک حرکت اجتماعی در مکزیک است که به منظور حفظ آثار باستانی و فرهنگی این کشور ایجاد شده است.

این کمپین در سال ۲۰۱۴ با هدف افزایش آگاهی مردم از ارزش‌های فرهنگی کشور و نیز جلوگیری از قاچاق و فروش آثار باستانی آغاز شد.

هدف اصلی این کمپین، ارائه اطلاعات به مردم در مورد اهمیت حفظ و نگهداری آثار باستانی، ترویج فرهنگ و هویت مکزیکی، و تشویق مردم به برنامه‌ریزی برای حفظ و محافظت از آثار باستانی است.

این کمپین با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تظاهرات عمومی و همچنین کنفرانس‌ها و سمینارها، فعالیت می‌کند.

از آنجا که مکزیک دارای یکی از قدیمی‌ترین تاریخ‌های فرهنگی جهان است، اهمیت حفظ و نگهداری آثار باستانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این آثار از ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و هنری برخوردارند و نمایانگر هویت و هویت ملی مکزیکی هستند.

با این حال، فروش و قاچاق آثار باستانی در مکزیک به عنوان یکی از مشکلات جدی و مستمر، این کشور را تهدید می‌کند.

کمپین #MiPatrimonioNoSeVende به منظور جلوگیری از این پدیده تشکیل شده است و به عنوان یکی از اقدامات اجتماعی موثر در حفظ و نگهداری آثار باستانی در مکزیک شناخته شده است.

به گفته این دفتر و موسسه، دبیرخانه فرهنگ مکزیک و موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) دو حراجی (حراج 15 اشیاع هنری باستانی)را که توسط گالری هاوارد اس. رز برگزار شده بود، رد کرد زیرا این گالری کالاهای متعلق به میراث فرهنگی مکزیک را به فروش می رساند.

در 11 ژوئیه 2022، دبیرخانه اعلام کرد که کارشناسان INAH 1384 کالای متعلق به مکزیک را شناسایی کرده اند که در حراج به فروش می رسید. و در 26 سپتامبر 2022، کارشناسان INAH قطعات بیشتری را شناسایی کردند که 152 مورد از آنها توسط گالری فروخته شد.

ایلاس لوپز در مصاحبه ای با ARTnews ، گفت: میراث فرهنگی به ما داستان هایی از ریشه ها، آغاز یک جامعه می گوید. یک جامعه نباید هویت یک جامعه دیگر را بدزدد. هیچ کس حق ندارد میراث فرهنگی و تاریخی یک جامعه و یک کشور را به دست گیرد.

قانون مکزیک در مورد کالاهای باستان شناسی به سال 1827 بازمی گردد، زمانی که تعرفه گمرکات دریایی و مرزهای مکزیک شروع به ممنوعیت استخراج و صادرات آنها کرد.

هفته‌ها گذشت، و در حالی که مقامات مکزیکی در تلاش بودند تا کالاها را بازیابی کنند، کارشناسان INAH به یافته دیگری دست یافتند.

در 26 سپتامبر 2022، INAH  گفت که کارشناسان آن کالاهای بیشتری را شناسایی کردند. این بار 152 قطعه که توسط یک گالری آمریکایی به صورت آنلاین به بازار عرضه شد.

برخی از آنها مجسمه های مایا و اولمک مانند سر مار سنگی اولمک و آویز کهربایی مایا بودند.

طبق بیانیه‌ای که در آن روز منتشر شد، مؤسسه قاطعانه با حراج 15 اشیاع هنری باستانی مخالفت کرد و گفت:

«این حراج شامل بسیاری از آثار باستان‌شناسی است که منشا آن مکزیک است INAH در این بیانیه اعلام کرد این قطعات اقلام لوکس نیستند، بلکه گواهی بر هویت و خاطره اولین جوامع بومی مکزیک هستند.»

در این بیانیه همچنین آمده است که INAH گزارشی را به دادستان کل مکزیک یا FGR مخفف اسپانیایی Fiscalía General de la República  ارسال کرده و به اینترپل و دبیرخانه امور خارجه مکزیک رسیده است.

ایلاس لوپز در مورد تمام قطعاتی که تاکنون شناسایی شده است، گفت: احتمالاً این کالاها به طرز غیرقانونی از مکزیک غارت یا استخراج شده اند.

این وظیفه مقامات مربوطه است که بررسی کنند و اگر معلوم شود که فرض ما درست است و گزارشی که ما ارائه کرده‌ایم درست است، مقامات به قدرت خود عمل می‌کنند و کالا را به کشور بازمی‌گردانند.

برای شناسایی کالا، کارشناسان INAH عکس‌های موجود در وب‌سایت گالری را بررسی کردند.

دیگو پریتو هرناندز، مدیر کل INAH، گفت که کارشناسان می توانند با “درجه زیادی از دقت” تعیین کنند که آیا این قطعات متعلق به میراث فرهنگی مکزیک است یا خیر.

پریتو هرناندز گفت: «اگر شک و شبهه‌ای وجود داشته باشد، باید به روش‌هایی مانند فتوگرامتری یا جمع‌آوری نمونه متوسل شویم.

اما به طور کلی، بررسی هایی که کارشناسان ما انجام می دهند و نظر حرفه ای آنها در مورد عکس ها می تواند بسیار قابل اعتماد باشد. فرض کنید 90 درصد قابلیت اطمینان»

مدیر گالری مذکور گفته بود: هر اقلامی که در این گالری به فروش می رسد طبق قوانین و الزامات ایالات متحده به صورت قانونی انجام می شد و تمام اسناد صادراتی صحیح و شفافند.

رز گفت: هیچ مدرک INAH توسط قانون ایالات متحده مورد تایید نیست. ما از قوانین ایالات متحده تبعیت می کنیم و هیچ کدام را نقض نکرده ایم.

مشابه اتفاق فوق الذکر درباره ی اشیا هنری و باستانی بسیاری از کشور های دارای تمدن مانند مصر، ترکیه، ایران و … در گالری های دنیا در حال ایحاد شدن است.

آثار ایرانی در موزه ها و گالری های جهان نمونه بارز این مورد هستند. جای خالی کمپینی که بتواند مانند کمپین مکزیکی درخواست استرداد اقلام ایرانی را داشته باشد حس می شود.

اخبار هنر را در سایت سینارت با ما دنبال کنید.

منبع خبر :

www.artnews.com

Juan Garcia

March 31, 2023

آخرین اخبار

پل مونالیزا

پل مونالیزا کجاست؟

پل پونته رومیتو، که در زبان ایتالیایی به معنی “پل ریشه” است، یکی از قدیمی‌ترین پل‌ها در استان توسکانی ایتالیا است. این پل در سال یک هزار و دویست و بیست و پنج میلادی ساخته شده و بر روی رودخانه آرنو واقع شده است. 

ادامه مطلب »
جشنواره گرافیتی Lasgow Yardworks، اخبار هنری سینارت

جشنواره هنر شهری و گرافیتی Lasgow Yardworks 2023 – به روایت تصویر

هنر خیابانی یکی از شاخه‌های هنری است که به وسیلهٔ آن هنرمندان برای ایجاد زیبایی و ارتباط با جامعه، از فضاهای عمومی شهرها بهره می‌برند. در جهان امروز، جشنواره‌های گوناگونی برگزار می‌شود که به هنر خیابانی و فعالیت هنرمندان می‌پردازد. یکی از این جشنواره‌ها، جشنواره گرافیتی Lasgow Yardworks است.

ادامه مطلب »
تتو در موزه رامبرانت

برنامه‌ موزه قدیمی رامبرانت برای ایجاد استودیوی تتو در آمستردام

موزه رامبرانت در آمستردام برنامه‌ریزی کرده تا با ایجاد یک استودیوی تتو، تجربه‌ای نوآورانه و منحصربه‌فرد را به بازدیدکنندگان ارائه دهد. این اقدام جدید، جزئی از تلاش موزه است تا با جذب افراد جوان‌تر و جامعه محلی، رابطه بیشتری با عناصر هنری امروزی برقرار کند.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *