رئالیسم جادویی / Magic Realism

رئالیسم جادویی / Magic Realism

نقل قول

این همیشه مرا سرگرم می کند که بزرگترین تمجید از کار من برای تخیل است، در حالی که حقیقت این است که در تمام کارهای من یک خط وجود ندارد که مبنایی در واقعیت نداشته باشد. مشکل این است که واقعیت کارائیب، شبیه وحشیانه ترین تخیل است.

گابریل گارسیا مارکز

It always amuses me that the biggest praise for my work comes for the imagination, while the truth is that there’s not a single line in all my work that does not have a basis in reality. The problem is that Caribbean .reality resembles the wildest imagination

Gabriel Garcia Marquez

جنبش هنری رئالیسم جادویی در نقاشی

جنبش هنری رئالیسم جادویی عموما با ادبیات آمریکای لاتین شناخته می شود.

این در صورتی است که ریشه جنبش رئالیسم جادویی به عنوان یک جنبش هنری و ادبی، ابتدا در اروپا و در حوزه هنرهای تجسمی، پایه ریزی و تئوریزه شد.

پس از آن به صرف همخوانی با گونه سنتی ادبیات آمریکای لاتین، این اصطلاح، ابتدا برای برخی آثار نقاشان و سپس برای برخی آثار نویسندگان آمریکای جنوبی نیز استفاده و پذیرفته شده است.

ما در این مقاله به روند توسعه این جنبش، در هنرهای تجسمی می پردازیم که البته شباهت های غیر قابل انکاری را با حوزه ی ادبیات در این جنبش هنری دارد.

متیو استرچر (Matthew Strecher) آثار جنبش رئالیسم جادویی را اینگونه تعریف می کند: آنچه اتفاق می افتد زمانی که یک محیط بسیار دقیق و واقع گرایانه مورد هجوم چیزی قرار می گیرد که آنقدر عجیب است که بتوان آن را باور کرد.

“what happens when a highly detailed, realistic setting is invaded by something too strange to believe”.

ابداع این جنبش هنری

اصطلاح “رئالیسم جادویی” در سال 1925 توسط مورخ هنر آلمانی، فرانتس روه (Franz Roh) برای توصیف یک جنبش رو به رشد، موسوم به Neue Sachlichkeit (عینیت جدید) ابداع شد.

جنبش “عینیت جدید” سوژه های معمولی را با شیوه ای مرموز نشان می داد. موضوعاتی که پیروان این جنبش، دنبال می کردند معمولی بودند، اما به گونه ای ارائه می شدند که خسته کننده نبودند.

 

ادامه این جنبش هنری در آمریکای شمالی

اگرچه این جنبش در آلمان از بین رفت، هنرمندان آمریکایی مانند پل کادموس “Paul Cadmus” و جورج توکر “George Tooker” آثار هنری را نقاشی کردند که کاملاً با زیبایی شناسی رئالیسم جادویی “روه” مطابقت داشت.

محصولات

دانلود 2130 اثر از جنبش رئالیسم جادویی

دانلود 232 نقاشی مانه

آثار ادگار دگا – دانلود 626 نقاشی

تفاوت رئالیسم جادویی با سورئالیسم و رئالیسم و علمی تخیلی

آثار رئالیسم جادویی یک سبک درهم و به ظاهر متناقض از هنر و ادبیات است.

حتی برای کسانی که با این جنبش آشنا هستند، تشخیص آن از ژانرهای مشابه مانند رئالیسم، سوررئالیسم، فانتزی و علمی تخیلی دشوار است.

این جنبش با پذیرش امر غیرواقعی، به عنوان بخشی طبیعی از واقعیت، مشخص می شود.

بدین ترتیب جهان های تخیلی و گاه آزاردهنده ایجاد می کند.

در صورتی که دیگر گونه ها بیشتر بر امر ذهنی تمرکز دارند و با استفاده از انواع امکان هایی که جهان سوبژکتیویته در اختیار هنرمند قرار می دهد مانند تخیل، رویا و سیالیت ذهن، سعی در خلق اثر هنر یمی نمایند.

برای آشنایی بیشتر به صورت عینی با این جنبش جذاب، پیشنهاد می کنیم تصاویر آثار هنرمندان این جنبش را از بانک آثار هنری سینآرت، تهیه بفرمایید.

1925

اصطلاح "رئالیسم جادویی" توسط مورخ هنر آلمانی فرانتس روه Franz Roh برای توصیف جنبش رو به رشد هنری موسوم به Neue Sachlichkeit ("عینیت جدید") ابداع شد.

1926

تاسیس مجله رئالیست جادویی

دهه 1940

فراگیر شدن رئالیسم اجتماعی در آمریکای جنوبی

1955

اصطلاح رئالیسم جادویی برای اولین بار با معنای مورد نظر جنبش روالیسم جادویی استفاده شد .

1959

انقلاب کوبا در سال توجه جامعه بین‌الملل را به آمریکای لاتین معطوف کرد.

دهه 1960

رئالیسم جادویی در صحنه جهانی مورد توجه قرار گرفت.

دیگر نوشته های وبلاگ