نئو امپرسیونیسم / Neo-Impressionism

نئو امپرسیونیسم / Neo-Impressionism

نقل قول

ژرژ سورات / Georges Seurat


اصالت فقط به شخصیت نقاشی و بینش خاص هر هنرمند بستگی دارد.

.Originality depends only on the character of the drawing and the vision peculiar to each artist

برخی می گویند در نقاشی های من شعر می بینند. من فقط علم را می بینم.

.Some say they see poetry in my paintings; I see only science

تعریف جنبش نئو امپرسیونیسم

جنبش نئو امپرسیونیسم در انتهای قرن 19 با همان تئوری ها و موضوعات و دغدغه های امپرسیونیسم بوجود آمد ولیکن یک تفاوت اساسی و بسیار مهم با امپرسیونیسم دارند که در این متن تلاش می کنیم این تفاوت تاثیر گذار در آینده ی هنر نقاشی را بیان کنیم.پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با موضوعات مرطبت با امپرسیونیسم به صفحه مربوط به امپرسیونیسم در سایت سینآرت مراجعه بفرمایید.

ژرژ سُرا در سال 1886 در هشتمین نمایشگاه امپرسیونیست ها از تابلوی معروف «بعد از ظهر یک شنبه در جزیره ی گراند ژانت » رو نمایی مرد. در این نقاشی بجای ضربات محکم و سریع قلم مو از اسلوب نقطه گذاری استفاده شده بود. معرفی این اسلوب توسط سُرا نقطه ی آغازینی بر استفاده ی متفاوتی از رنگ بود . تا قبل از این اتفاق رنگ ها روی پالت مخلوط می شدند و رنگ نهایی مورد نظر نقاش ایجاد می شد و روی بوم قرار داده می شد ولیکن پیشنهاد سُرا نقطه گذاری رنگ های اصلی روی بوم بود که در نهایت رنگ مد نظر نقاش در چشمان مخاطبی که با فاصله تابلو را می بیند، ایجاد می شد.

ابتدا اتفاقاتی تاثیر گذار بر این جنبش هنری را برسی می کنیم.

محصولات

دانلود 1400 نقاشی جنبش نئو امپرسیونیسم

معروفترین آثار نقاشی؛ 4000 اثر از 200 هنرمند

دانلود 1930 نقاشی ون گوگ، دسته بندی شده، با کیفیت

1839

انتشار اصول هارمونی و تضاد رنگ ها توسط یوجین شورول، مکتوبی که توسط نقاشان نئو امپرسیونیست بسیار به آن اشاره شده است.

1880

پدیده بینایی، اثر دیوید ساتر، 67 قانون را در مورد روابط بین نقاشی و علم وضع می کند.

1885

پیسارو سیگناک و سرُا را ملاقات می کند و برای مدت کوتاهی به جنبش نئو امپرسیونیسم می پیوند.

1886

سُرا در آخرین نمایشگاه امپرسیونیستی، Rue Laffitte، نقاشی خود«بعد از ظهر یک شنبه در جزیره ی گراند ژانت » را ارائه می دهد که این اثر پایه‌گذار نئو امپرسیونیسم تلقی می‌شود. در سپتامبر 86، فلیکس فنئون در مقاله‌ای در بروکسل جنبش نوپای «نئو امپرسیونیست» را معرفی و به رسمیت می شناسد .

1888

سُرا «بعد از ظهر یک شنبه در جزیره ی گراند ژانت » در بروکسل به نمایش گذاشت.

1890

سُرا نشریه Esthetique را منتشر می کند و نظریه های علمی را در مورد رنگ برسی می کند و اصولی نظری برای نقاشی نئو امپرسیونیستی فراهم می کند.

1891

در 29 مارس ژرژ سُرا در پاریس درگذشت. سیگناک در راس این گروه قرار می گیرد .

1892

سیگناک در سن تروپه اولین نقاشی آبرنگ خود را تولید کرد.

1893

افتتاح فضای دائمی نمایشگاهی برای نئو امپرسیونیست ها. عدم موفقیت عمومی و انتقادی منجر به بسته شدن آن در سال 1895 شد.

1989

موفقیت نئوامپرسیونیست ها در نمایشگاهی در آلمان.

1899

سیگناک مانیفست هنری خود را با عنوان «از یوژن دلاکروا تا نئو امپرسیونیسم» منتشر کرد و روش ابداعی سُرا را یادآوری کرده باشد و در آن روش پوینتیلیستی (اسلوب نقطه گذاری) شکستن رنگ ها را توضیح داد.

اسلوب نقطه گذاری در جنبش نئوامپرسیونیسم :

نئو امپرسیونیسم و ​​بسیاری از پیروان آن، سخت تلاش کردند تا رویکردی جدید و علمی در نقاشی ایجاد کنند که اساساً سبکی را که دیگر امپرسیونیست‌ها تحسین می‌کردند، کنار بگذارند استفاده از اسلوب نقطه گذاری با هدف ایجاد تصویر نهایی در ذهن مخاطب. به این ترتیب نئو امپرسیونیست ها معتقد بودند که طبق علم به حداکثر درخشندگی دست یافته اند.

افول نئو امپرسیونیسم :

این جنبش به دو دوره قبل از مرگ و بعد از مرگ ژرژ سُرا تقسیم می شود.

مرگ ناگهانی سُرا در سال 1891 ضربه ای ویرانگر به آرمان نئو امپرسیونیست ها وارد کرد. سورات در اوایل 32 سالگی خود بود و علت مرگ یک عفونت ناشناخته مطرح شد. ، آثار و میراث ژرژ سُرا  ثابت می کند که او علیرغم زندگی کوتاهش هنرمندی پرکار و بینا بود.

پس از مرگ سُرا ، سیگناک که تا آن زمان سخنگوی جنبش بود، رهبری جنبش نئوامپرسیونیسم را به دست گرفت ولیکن می توان گفت در دهه 1890 نفوذ نئو امپرسیونیسم رو به کاهش بود. اما تلاش سُرا و سیگناک در تاریخ هنر بسیار مهم است. نام هایی مانند ونسان ون گوگ، پل گوگن، هانری دو تولوز-لوترک، و هانری ماتیس در برخی آثارشان  از اندیشه ای که نئوامپرسیونیست ها ابداع کرده بودند استفاده و موجبات ماندگاری این اندیشه را در تاریخ هنر ایجاد کردند.

دیگر نوشته های وبلاگ